Etnografisch onderzoek langs de lijn

Redactie SportclubNL

Het heeft even geduurd voordat kunstgras echt geaccepteerd werd in de voetbalwereld, maar het is zover. Een afstudeeronderzoek bij 25 Twentse amateurclubs laat er geen twijfel over bestaan. Na de hockeyers hebben nu ook de voetballers de kunstvezels omarmd.

UT Nieuws, het journalistieke medium van de Universiteit Twente, publiceerde deze week een artikel over het onderzoek dat masterstudent Yasin Sahhar in de afgelopen maanden bij 25 amateurvoetbalclubs in Twente deed. Hij deed zijn afstudeeronderzoek langs de lijn voor TenCate Grass, een belangrijke leverancier van kunstgrasvelden.

Sahhar kwam tot de conclusie dat de waardering van voetballers voor kunstgras overwegend positief is: "Vooral vanwege de hoge mate van bespeelbaarheid, de flexibiliteit die kunstgras biedt en het gemak dat voetballers ervan ervaren – zeker onder mindere weersomstandigheden." Een marketeer van TenCate had het niet wervender kunnen formuleren. Maar het vervolg had deze vast niet kunnen verzinnen: "Bekijk je het abstracter, dan zie je dat spelers zich graag willen identificeren met een club die kunstgras heeft. Hun drijfveer is dat ze de sport willen beoefenen. De uitstraling van het podium waarop ze dat doen is ontzettend belangrijk. Bovendien ervaren spelers meer plezier op kunstgras omdat het veld zelf niet in de weg staat voor een goed voetbal spel. Sterker nog: het stimuleert mooi voetbal."

De jonge onderzoeker heeft daarvoor dan ook etnografisch onderzoek gedaan. Hij heeft voetballers geobserveerd en geïnterviewd en die onderzoeksmethode leverde veel op voor TenCate, zo vertelde Raymond Loohuis, die het onderzoek vanuit de universiteit begeleidde: "Als Yasin met een vragenlijst te werk was gegaan, had hij waarschijnlijk het topje van de ijsberg onderzocht, terwijl er ‘onder water’ veel meer is. Juist door etnografisch onderzoek te doen zie je direct de relatie tussen de eindgebruikers en de technologie terug. En daarin ook de echte klantwaardering – de zogeheten value-in-use. Dat biedt het echte perspectief, bijvoorbeeld voor TenCate om hun waardepropositie erop aan te passen. Dat kan zowel op het gebied van communicatie als in de functionele toepassing van producten om zichzelf beter in de markt te zetten, zowel richting eindgebruikers als ketenpartners."

Sahhar deed meer bevindingen die de moeite van het rapporteren waard zijn, bijvoorbeeld over de kwaliteit van de kunstgrasvelden en de verschillen daartussen: "De diversiteit is onder kunstgrasvelden zelfs ontzettend groot, met name tussen oude en nieuwe velden." Wat observeren en interviewen allemaal niet oplevert. "Opmerkelijk is dat spelers voordat ze het veld opkomen al aan kwaliteitswaarneming doen. Dan zeggen ze bij oudere velden bijvoorbeeld dat je er het beste geen sliding op kunt maken; ze passen hun spel aan op hun perceptie van het veld. Op nieuwe velden is veel meer mogelijk, die bevorderen de puurheid van het spel."

De resultaten van het onderzoek, zo meldt UT Nieuws tot slot, zijn bij TenCate "bijzonder goed gevallen".